Oproep aan de ziekenhuizen: nationaal onderzoek naar de morbiditeit van RSV bij kinderen in België

Sciensano en de Belgische Vereniging voor Kindergeneeskunde (BVK/SBP) hebben een nationaal onderzoek bij ziekenhuizen opgestart om de morbiditeit te onderzoeken van het respiratoir syncytieel virus (RSV) bij kinderen die in het ziekenhuis worden opgenomen. Dit initiatief is bedoeld om cruciale gegevens te verzamelen om de impact van deze ziekte op jonge patiënten beter te begrijpen en de preventiestrategieën te verbeteren.

Deze retrospectieve studie is gericht op kinderen jonger dan 5 jaar die omwille van RSV in het ziekenhuis worden opgenomen. Ze verzamelt informatie over alle bevestigde en waarschijnlijke gevallen van deze ziekte in de loop van drie RSV-seizoenen. Het onderzoek loopt in samenwerking met Sciensano en met de steun van de Belgische Vereniging voor Kindergeneeskunde (BVK/SBP) – Belgian Academy of Pediatrics (BAoP). Met de resultaten kan de impact van nieuwe preventietools geëvalueerd worden en kunnen beslissingen over toekomstige preventiestrategieën gestuurd worden.

Belang van de betrokkenheid van ziekenhuizen

Het succes van dit onderzoek is afhankelijk van de actieve deelname van ziekenhuizen over het hele land. Alle verzamelde gegevens zijn essentieel om een volledig beeld te krijgen van de epidemiologische situatie van RSV in België. Alle ziekenhuizen worden uitgenodigd om deel te nemen aan dit initiatief. Ziekenhuizen die willen deelnemen, kunnen contact opnemen met het team dat het onderzoek leidt. Mevrouw Danielle Strens, gegevensbeheerder bij Realidad, zal alle benodigde details over het studieprotocol bezorgen en de gegevensverzameling organiseren om de werklast van de deelnemende ziekenhuizen zo veel mogelijk te beperken.

Wat is RSV?

RSV is een virus dat infecties van de bovenste luchtwegen veroorzaakt, met name van de neus en keel. De symptomen verschijnen meestal twee tot acht dagen na de blootstelling aan het virus en doen eerst denken aan een gewone verkoudheid: verstopte neus of loopneus, droge hoest, lichte koorts. Na een eerste infectie zijn nog het hele leven lang herinfecties mogelijk. Bij volwassenen uit RSV zich meestal als een milde infectie van de bovenste luchtwegen. In de helft van de gevallen kan de infectie echter verergeren en de lagere luchtwegen aantasten, waardoor een ziekenhuisopname soms noodzakelijk is, vooral bij jonge kinderen. Bij kinderen jonger dan twee jaar, ouderen en personen met een longaandoening, een cardiovasculaire aandoening of een verminderde immuniteit kan de infectie evolueren tot een longontsteking. Bij kinderen kan RSV ook leiden tot een acute middenoorontsteking of bronchitis.

Deelname aan het onderzoek

Als u wil deelnemen aan het onderzoek of vragen hebt, kan u contact opnemen met:

– mevr. Danielle Strens – dstrens@realidad.be
– dr. Sophie Blumental – sophie.blumental@ulb.be
– dr. Marc Raes – raesm044@gmail.be

Op de website van de Belgische Vereniging voor Kindergeneeskunde bedanken de organisatoren alle ziekenhuizen en zorgverleners bij voorbaat voor hun medewerking. Ze kijken ernaar uit om de eerste resultaten van dit onderzoek te delen, die belangrijke informatie zullen bevatten om de gezondheid van Belgische kinderen te verbeteren.

Ik ben lid van een Belgisch ziekenhuis en wil deelnemen aan het onderzoek

Sofia Douieb

LEES OOK: