LEGO-therapie: een therapeutisch hulpmiddel dat kan helpen bij autisme

De betoverende blokjes van LEGO zijn bekend over de hele wereld, bij elke generatie. Het is in de eerste plaats bouwspeelgoed, maar er werd ook een therapie mee ontwikkeld. LEGO-therapie is bedacht voor kinderen en jongeren met autismespectrumstoornissen (ASS). Dit therapeutische hulpmiddel is bedoeld om de vaardigheden van de gebruikers te verbeteren, zoals de fijne motoriek, cognitieve vaardigheden en sociale interacties.

Foto : Sofia Douieb

 

LEGO is altijd op zoek naar innovaties en hecht veel belang aan een inclusieve benadering. Zo ontstonden een aantal jaren geleden de LEGO Braille Bricks, die blinden en slechtzienden op een andere manier helpen om braille te leren. Het team van Hospichild schreef er twee artikels over: De “Lego Braille Bricks” beschikbaar in België en Iedereen kan braille leren met LEGO! LEGO-therapie is een therapeutische benadering, ontwikkeld door doctor Dan Legoff in 2004. Ze is specifiek gericht is op personen met autismespectrumstoornissen, maar lijkt geschikt voor alle fans van LEGO.

Hoe werkt LEGO-therapie?

Een sessie LEGO-therapie wordt geleid door een vriendelijke referentiepersoon, die een programma opstelt dat aangepast is aan de deelnemers. Die professional kan een psycholoog, logopedist, ergotherapeut, orthopedagoog, pedagoog of opvoeder zijn. Bij een sessie zijn er meestal drie deelnemers: de ingenieur (die de handleiding heeft en uitlegt wat er moet gebeuren), de leverancier (die naar de instructies luistert en de juiste blokken zoekt) en de bouwer (die bouwt op basis van de stukken van de leverancier en de uitleg van de ingenieur). De therapie kan ook in individuele sessies georganiseerd worden afhankelijk van de doelstellingen en vormt eerder een educatieve aanvulling op andere sessies. Een sessie duurt meestal dertig minuten tot een uur, zodat er resultaat geboekt wordt zonder dat de deelnemers zich vervelen.

Duidelijke voordelen

LEGO is in de eerste plaats speelgoed, maar het is ook speelgoed dat gebruikt kan worden om te leren. Dat is het doel van LEGO-therapie. Daarbij is het belangrijk dat de deelnemers weten dat het om een oefening gaat en niet gewoon om een spel. Op de website van Ideereka, die gewijd is aan gespecialiseerde leermiddelen voor leerstoornissen, ADHD en ASS, staat het volgende (vrij vertaald): “Sommigen hopen inderdaad dat ze mogen spelen wanneer ze de kleurrijke blokjes zien. Maar het is vooral de bedoeling om verschillende vaardigheden te ontwikkelen. Deze therapie gebruikt weliswaar speelgoed om vaardigheden te ontwikkelen, maar heeft een therapeutisch kader nodig om het leren te bevorderen. Zo kan er aan de volgende thema’s gewerkt worden: groepscohesie, beurtrol in discussies, delen, probleemoplossing (individueel en collectief), onthouden, aandacht, beschrijvend woordveld (kleuren, vormen, grootte, enz. ) en dus zowel expressieve taal (wat we zeggen) als receptieve taal (wat we begrijpen), fijne motoriek en theory of mind (cognitieve vaardigheid om de mentale toestand van anderen te begrijpen).”

Opleiding LEGO-therapie

De Franse organisatie Ideereka (een combinatie van de woorden idee en eureka), die opgericht werd in 2015, ontwikkelt hulpmiddelen voor kinderen, tieners en volwassenen met speciale behoeften. De site biedt gratis materiaal en allerlei artikelen over dit onderwerp, en ook online opleidingen tegen betaling.

→ Meer informatie over de opleiding LEGO-therapie van Ideereka (in het Frans)

Meer informatie over LEGO-therapie ↓

 

 

Samuel Walheer

LEES OOK :

Wereld Autisme Dag: zinvolle initiatieven!

Goed nieuws voor de autismesector in Brussel: Dynam’Autes kan haar activiteiten voortzetten!

Iedereen kan braille leren met LEGO!