Een pop met een visuele beperking zorgt voor meer inclusie

Een groot Amerikaanse bedrijf is al 65 jaar gespecialiseerd in de productie van spellen en speelgoed en schiet opnieuw in de roos! Na een pop in een rolstoel en een pop met het syndroom van Down besloot het bedrijf zijn nieuwe creatie aan een andere beperking te wijden. De volgende muze zal namelijk een visuele beperking hebben. De pop is tot in het kleinste detail ontworpen, van haar blik tot haar accessoires, om zo realistisch en inclusief mogelijk te zijn.

De recentste Barbiepop met een beperking had het syndroom van Down en werd voor in het voorjaar van 2023 op de markt gebracht. Ondertussen zitten we al aan de 228e pop, die als eerste een visuele beperking heeft. Ze is sinds 30 juli 2024 te koop voor 12,99 euro. Dat zou weerklank moeten vinden bij verenigingen die strijden voor de inclusie van mensen met een beperking, vooral visuele.

“We willen dat meer kinderen een pop vinden die hen vertegenwoordigt en hen inspireert om zichzelf meer verhalen te vertellen door te spelen. Want in werkelijkheid is Barbie veel meer dan een pop: ze staat voor zelfexpressie en geeft je het gevoel dat je erbij hoort”, zegt Krista Berger, vicevoorzitter van de speelgoedfabrikant.

Kenmerken van de pop

Om ervoor te zorgen dat de pop zo representatief mogelijk is voor slechtzienden en blinden, deed het bedrijf een beroep op de American Foundation for the Blind. Het bedrijf licht die keuze toe: “Door samen te werken met een organisatie die zich inzet voor meer inclusie van blinden en slechtzienden in de samenleving, konden we ervoor zorgen dat de details van de blinde Barbiepop echt representatief zijn voor blinde en slechtziende mensen. Allereerst is er de verpakking van de pop: haar naam staat er in braille op en de doos is opnieuw ontworpen om het openen te vergemakkelijken. Om zo waarheidsgetrouw een visueel beperkte persoon af te beelden, zijn Barbies ogen iets naar omhoog gericht. Ze heeft ook een zonnebril en een wit met rode stok met herkenbare speciale tip, om haar te helpen zich te verplaatsen. Tot slot besteedde het bedrijf bijzondere aandacht aan de materialen van de kleding, de texturen moesten de tastzin prikkelen. De pop kreeg uiteindelijk een roze satijnen T-shirt en een paarse tule rok met een elastische tailleband die het aan- en uitkleden vergemakkelijkt.

Aandacht voor inclusie via spel

Kinderen spelenderwijze waarden doorgeven klinkt heel logisch. Dankzij initiatieven als deze leren nieuwe generaties over inclusie. Hospichild heeft overigens al andere, meer lokale projecten gedeeld, zoals Handipeople, een platform van de vzw Parthages om kinderen bewust te maken van verschillen via empathie en tolerantie. Er is ook Le monde d’Ayden (de wereld van Ayden), een inclusieve binnenspeeltuin in Ukkel voor kinderen van 0 tot 12 jaar met of zonder beperking. En we vertelden al hoe de Deense producent van de kleurrijke bouwblokken in 2022 zijn LEGO Braille Bricks lanceerde. Daarmee kunnen slechtziende of blinde mensen spelenderwijs braille leren. Later maakte LEGO zijn bouwblokken breed toegankelijk zodat ook het grote publiek braille kan leren.

De dove poppen

Een laatste initiatief, 100% Belgisch, heet “Les Poupées Sourdes”. Dit project werd opgezet door Anne Vandebosch, een assistente in een hoorcentrum in Aarlen, en loopt sinds 2020. Na haar dood in 2024 hebben haar collega’s de fakkel overgenomen om haar nagedachtenis te eren en haar engagement voort te zetten. Hun missie? Speelgoed en poppen voor slechthorende kinderen gratis uitrusten met hoortoestellen, zodat ze speelgoed hebben dat hun eigen persoonlijkheid weerspiegelt, zodat ze zich begrepen en geaccepteerd voelen in hun dagelijkse leven met hun hoortoestel.

 

Samuel Walheer

 

LEES OOK: