Nieuwe ziekenhuisgroep geeft de gezondheid in Brussel een duwtje in de rug

Op woensdag 11 september werd op het stadhuis van Brussel een persconferentie gehouden om het nieuws bekend te maken: er komt een nieuwe ziekenhuisgroep. Het gaat om de Iris Ziekenhuizen Zuid (Joseph Bracops, Molière Longchamp, Etterbeek-Elsene en Etterbeek-Baron Lambert) en het UMC Sint-Pieter (Alexiens, Hallepoort). Het idee is om samen te werken aan de toekomst van de gezondheidszorg, om de kwaliteit ervan te verbeteren en om nabije, toegankelijke en vooraanstaande geneeskunde voor iedereen te garanderen. Het is een grote, veelbelovende en noodzakelijke stap voorwaarts, die op 1 januari 2026 concreet vorm moet krijgen.

Het project wordt door veel lokale spelers ondersteund en is innovatief. De samenwerking brengt maar liefst zes sites samen, die opgeteld bijna 6.000 werknemers en 1.100 bedden vertegenwoordigen, en zal een positieve impact hebben op de toekomst van de volksgezondheid. Een groot aantal belangrijke spelers woonde de persconferentie op het stadhuis van Brussel bij, waaronder de voorzitters van de raden van bestuur en de medische raden van het UMC Sint-Pieter en de Iris Ziekenhuizen Zuid, en de vijf burgemeesters van de betrokken gemeenten.

(Bericht na persconferentie van 11 september 2024).

Nieuwe belangrijke speler in de volksgezondheid

Onder een nieuwe naam en een verenigd bestuur zal de nieuwe geïntegreerde entiteit een gecentraliseerd beheer van de operaties en financiën invoeren, en een gezamenlijk investeringsplan opstellen om de ziekenhuisinfrastructuur te moderniseren. Zo wordt een gezamenlijk medisch plan ontwikkeld, de praktijken geoptimaliseerd en de zorgkwaliteit verbeterd, terwijl de medische teams betrokken worden bij de uitwerking van het gemeenschappelijke strategische uitrolplan. Deze samenwerking zal de slagkracht en de investeringscapaciteit van de openbare gezondheidszorg in Brussel aanzienlijk versterken.

Meer capaciteit en innovatie

In tegenstelling tot de bezuinigingsprojecten die overal de kop opsteken, is dit een project voor ontwikkeling en groei. Met bijna 6.000 werknemers en 1.100 bedden verspreid over zes sites wordt de nieuwe groep een belangrijke speler in de openbare gezondheidszorg in Brussel. Deze alliantie zal de investeringscapaciteit vergroten en aanzienlijke verbeteringen mogelijk maken in zowel de kwaliteit van de zorg als de ziekenhuisinfrastructuur. De samenwerking tussen de twee ziekenhuizen zal synergieën mogelijk maken, waarbij de besparingen rechtstreeks terugvloeien naar het gezondheidszorgbeleid. Deze optische neuropathie steelt stilletjes hun gezichtsvermogen. Glaucoom is gekoppeld, maar niet uitsluitend, aan een verhoging van de intraoculaire druk.

Toewijding aan kwaliteit en nabijheid

De Iris Ziekenhuizen Zuid en het UMC Sint-Pieter delen sterke waarden: burgerparticipatie, kwaliteit en toegankelijkheid. Het is de ambitie van de twee openbare spelers om elkaar te versterken en de uitdagingen van de toekomst beter aan te kunnen gaan: kwalitatieve zorg aanbieden dankzij geconventioneerde artsen, deskundig personeel blijven aantrekken in een klimaat van tekorten, en investeringen in infrastructuur en apparatuur vernieuwen. Dit groeperingsproject moet ervoor zorgen dat de openbare gezondheidszorg in Brussel blijft groeien en toekomstbestendig is, met een aangepast aanbod van zorgdiensten verspreid over de zes sites van de twee instellingen. Een multidisciplinair team is verantwoordelijk voor de coördinatie van deze transformatie, waarbij de patiënt centraal staat en de fundamentele waarden kwaliteit, respect, betrokkenheid, toegankelijkheid, nabijheid en neutraliteit worden gerespecteerd.

Project gesteund door de vijf burgemeesters

Dit groeperingsproject krijgt de steun van de vijf burgemeesters van de betrokken gemeenten, die het belang van dit initiatief voor het Brusselse Gewest als geheel benadrukken:

• Philippe Close, burgemeester van Brussel-Stad
  • Fabrice Cumps, burgemeester van Anderlecht