RUN TO KICK: liefdadigheidsloop voor onderzoek naar kinderkanker

Op zondag 29 september 2024 organiseerde de vereniging KickCancer haar jaarlijkse liefdadigheidsloop “RUN TO KICK- Family Race”. Met 3200 lopers en wandelaars aan de start was het een recordeditie. Dankzij dit symbolische en hoopgevende loopevenement kon 2 miljoen euro ingezameld worden! Het doel is om onderzoek naar kinderkanker te ondersteunen, nieuwe behandelingen te ontdekken en te proberen alle kinderkankers te genezen. Het team van Hospichild was erbij en werkte zich in het zweet voor het goede doel!

Aan de start van de liefdadigheidsloop. Foto: Samuel Walheer

De zevende editie van RUN TO KICK vond plaats in het prachtige Terkamerenbos, waar de kickers (deelnemers) enthousiast verzamelden. Het team van Hospichild zag met eigen ogen de geestdrift en de toewijding van de deelnemers. Er waren mensen van alle leeftijden en achtergronden, families, vrienden en collega’s. Allemaal samen maakten ze er een prachtig en magisch evenement van, dat mooi was om te zien en om te beleven.

Het is echt fantastisch dat RUN TO KICK 2 miljoen euro heeft opgehaald. Vandaag zijn hersentumors de meest dodelijke vorm van kanker bij kinderen. De ontdekking van nieuwe behandelingen verloopt te langzaam en vaak hebben jonge patiënten te weinig opties. Dankzij dit ongelooflijke bedrag kunnen we resoluut investeren in cruciale onderzoeksprojecten naar hersentumors bij kinderen”, verklaarde Delphine Heenen, oprichtster van KickCancer.

Langs het parcours van RUN TO KICK. Foto: Samuel Walheer

Samen staan we sterker!

Lopen of wandelen is een meer symbolische actie naast de inzameling van fondsen die elke kicker  uitvoert. Maar het is ook een gelegenheid voor iedereen die met kinderkanker te maken heeft om samen te komen voor een gezamenlijk doel. Want, zoals de vereniging op haar website zegt: “Onderzoek gaat te langzaam! Bovendien beantwoorden de nieuwe medicijnen niet aan de medische noden voor de behandeling van hersentumoren en sarcomen – die verantwoordelijk zijn voor de meest dodelijke vormen van kinderkanker – en moet er dringend innovatie komen. Zo is de hersenstamtumor DIPG vandaag bijvoorbeeld een 100% ongeneeslijke ziekte.” Elk jaar wordt bij bijna 35.000 kinderen en jongeren van 0 tot 23 jaar een kankerdiagnose gesteld. Onderzoek voor volwassenen krijgt voorrang op onderzoek voor kinderen. Daarom is het essentieel om actie te ondernemen om vooruitgang te bereiken in het onderzoek naar kinderkankers, die nog steeds als een zeldzame ziekte beschouwd worden. Naast RUN TO KICK zamelt de vereniging het hele jaar door geld in via haar website KickCancer

Hoe kan je deelnemen?

Het belangrijkste doel van de liefdadigheidsloop is om geld in te zamelen voor onderzoek naar kinderkanker (minimaal 200 euro en 100 euro voor minderjarigen en studenten onder de 25 jaar). Eén ding staat vast: 100% van het ingezamelde geld wordt gebruikt voor onderzoeksprojecten naar kinderkanker. Als je volgend jaar ook een kicker wil zijn, kan je een pagina aanmaken op de website van KickCancer. Die pagina kan dan gekoppeld worden aan een team of een groep. Daarna deel je jouw pagina. En alle middelen zijn goed! Bereid je voor op de volgende editie in 2025!

→ Bekijk de onderzoeksprojecten die KickCancer financiert

↓ Hoe je geld inzamelt, ontdek je hier ↓

Fight Kids Cancer!

Fight Kids Cancer is een Europees project dat ontwikkeld is in samenwerking met de European Science Foundation. Het bestaat sinds 2020, het eerste jaar waarin 100% van het door de deelnemers van RUN TO KICK ingezamelde geld werd toegewezen aan onderzoeksprojecten die geselecteerd werden in het kader van een Europese projectoproep. Het is ook een gezamenlijk initiatief van verschillende verenigingen: KickCancer, de Franse vereniging Imagine for Margo, Fondatioun Kriibskrank Kanner in Luxemburg, CRIS Cancer Foundation in Spanje en KiKa in Nederland. Het doel? De ontwikkeling van innovatieve behandelingen stimuleren door op Europees niveau samen te werken en onderzoek naar kinderkanker te financieren.

→ Lees meer over Fight Kids Cancer

Samuel Walheer